KERÉKPÁRTÚRA SZERVEZÉSE, VEZETÉSE

Dr. Novotny Iván
2002.

A túravezető feladata:

  • a túra előkészítése (tervezése),
  • a túrakiírás elkészítése,                  
  • a túra levezetése,
  • a túra zárómunkálatai.


    A túra előkészítése, tervezése

    túra megtervezéséhez fel kell mérnünk, hogy kiknek, milyen korosztálynak tervezzük a túrát, milyen a várható társaság felkészültsége, edzettsége, milyen biciklijük van, mi érdekli őket.

    Az alábbi táblázat a tervezhető napi távolságokat tünteti fel a használt kerékpár és az életkor függvényében, átlagos felkészültségű emberek, jó műszaki állapotú kerékpárok és jó utak feltételezése mellett:

    Életkor

    12-14 év

    14-16 év

    17-50 év

    51-60 év

    Kemping, egyéb kiskerekű

    10 km

    15 km

    20 km

    15 km

    Váltó nélküli, egyszerű kp.

    10 km

    20 km

    30 km

    25 km

    MTB

    20 km

    35 km

    50 km

    40 km

    City-Bike, Trekking-B. stb

    20 km

    40 km

    70 km

    60 km

    Túrakerékpár

    25 km

    45 km

    80 km

    70 km

    Versenykerékpár

    30 km

    50 km

    100 km

    80 km

    A feltüntetett napi távokat sokféle tényező befolyásolhatja:

    A kerékpárok rossz műszaki állapota, ha útközben folyton javítgatni kell, teljesen felboríthatja a tervezett útvonal teljesítését.

    Tehát:

  • ha gyerekeknek tervezünk túrát, az rövid legyen, mert a hosszút megunják, s legközelebb nem jönnek.

  • ha, felnőtteknek, okvetlenül figyelembe kell venni edzettségi állapotukat.

  • versenykerékpárosokat ne vigyünk földútra, vagy terepre, ők csak a tükörsima aszfaltot szeretik.

  • ha vegyes csapatra számíthatunk, mindig a leggyengébbhez igazítsuk a távot.

    A kerékpártúra nem azonos a bicikli-edzéssel!
    A túrának legyen mindig valami nevezetesség, látnivaló, érdekesség a célja, ami érdekli, inspirálja a résztvevőket s emlékezetessé teszi a túrát.

    Az útvonal megtervezésénél ne csak a kilométereket számoljuk, hanem időtervben is gondolkodjunk:

  • óránkint egy rövid (5-10 perc), két-három óránkint hosszabb pihenőt kell beiktatni,
  • alkalmazkodnunk kell a meglátogatandó intézmény nyitva tartásához,
  • a meglátogatni kívánt kézműves esetleg rossznéven veszi, ha vasárnap ebédutáni szunyókálásában zavarjuk,
  • gyerekek túráján különösen fontos, hogy előre mondjuk meg, mikor érünk haza, s akkor otthon is legyünk.

    A meglátogatandó intézménnyel okvetlen beszéljük meg előre a látogatást, csoport fogadását, esetleges vezetést, belépőjegyek árát.

    Szükség esetén szerezzük be előre a látogatási (áthaladási) engedélyeket.

    Ha vasúti utazással kombináljuk a túrát, gondosan válasszuk ki a legmegfelelőbb vonatot, s időben gondoskodjunk a kerékpárok szállításának lehetőségéről. Az útiköltséget is kalkuláljuk ki előre (a biciklijegyről sem elfelejtkezve). Gondoskodjunk a félárú jegy váltására jogosító (lepecsételt) utalványról. Ha a résztvevők létszámát előre tudni lehet (pl.: befizették a részvételi díjat), a menet- és kerékpárjegyeket előre is megválthatjuk.

    Döntsük el, hogy a túra folyamán biztosítunk-e valahol éttermi étkezést (meg kell rendelni, árban előre megegyezni), vagy ki-ki saját tarisznyából pótolja az elhasznált energiát.

    Jó, ha adunk minden túrának valami jólhangzó címet, ami utal a jellegére, vagy a meglátogatandó nevezetességre.

    Ha lehetséges, a túravezető járja be a túra elött a tervezett útvonalat.

    Kisérőkocsi: jó, ha van, különösen, ha vezetője egyben rutinos kerékpárszerelő. A felmerülő költségek miatt kisebb létszámú, rutinos csapat egynapos túrájához nem szoktuk igénybe venni. Nagyobb, kezdő túrázókból álló csapat, vagy többnapos, sátras túra esetén indokolt lehet a kisérőkocsi megszervezése is.

    Ha minden részletet tisztáztunk, elkészíthetjük a túrakiírást.

    A túrakiírás

     

    A túrakiírásnak az alábbi adatokat kell tartalmaznia:

  • a túra címe,
  • a túra napja,
  • az útvonal leírása, külön megjegyezve, ha földúton is megyünk,
  • a túratáv (km) és a leküzdendő szintemelkedés (m),
  • cél, látnivalók,
  • a túra költsége, részvételi díja,
  • találkozási hely és időpont,
  • az utazás módja (ha nem csak kerékpár),
  • a hazaérkezés várható időpontja (gyerekek túráján különösen fontos),
  • az étkezés módja (egyénileg, vagy közösen, tarisznyából, vagy más módon),
  • különleges felszerelés, pl.: sátor, hálózsák, útlevél stb. (ha szükséges),
  • előzetes jelentkezés határideje (ha szükséges),
  • a túravezető neve, elérhetősége.



    A túra vezetése

     

    A találkozási helyre a túravezető érkezzen elsőnek!

    A túratáv, az egyéb körülmények és az időjárás függvényében ellenőrizzük a gyülekező résztvevők felszerelését, öltözékét. Ha valaki nem megfelelő kerékpárral jött (pl.: egy 60 km-es túrára BMX-el), vagy kerékpárjának műszaki állapota szemmel láthatóan nem kielégítő, azt inkább beszéljük rá az otthonmaradásra, minthogy egész úton bajlódni kelljen vele, s esetleg a túra tervezett céljának elérését is meghiusítsa, tönkretéve ezzel a többi résztvevő napját is. Ha valaki ennivalót nem hozott, vagy ruházata nem az időjárásnak megfelelő, beszéljük meg vele a helyzetet, esetleg a pótlás lehetőségét.

    Ha vonattal is utazunk, ellenőrizzük, hogy minden résztvevő rendelkezik-e MTSz igazolvánnyal, ennek megfelelően váltsuk meg a menetjegyeket, és a kerékpár-jegyeket.

    12 év alatti gyerek csak akkor vegyen részt a túrán, ha a szüleinek legalább egyike is résztvevő.

    A kiírásban közzétett találkozási időpont után 5-10 percet várjunk az indulással. Mindig akad egy-két későn jövő. (Ha vonattal indulunk, akkor a találkozás időpontját kell úgy megállapítani, hogy ez a türelmi idő a vonat indulásáig beleférjen.)

    Elindulás előtt a túravezető:

  • üdvözölje a résztvevőket,
  • mutatkozzon be,
  • ismertesse röviden a túra útvonalát, (a városból kihaladást külön részletezve), a pihenőhelyeket, a célpontot, a hazaérkezés várható időpontját,
  • keltse fel, ill. fokozza az érdeklődést a túra iránt,
  • hívja fel a figyelmet arra, hogy a túrán mindenki saját felelősségére vesz részt,
  • hívja fel a figyelmet arra, hogy a túrán mindenki saját felelősségére vesz részt, hogy a KRESZ szabályainak megtartása kötelező, hogy a bringások egymásra is vigyázzanak,
  • írja fel a résztvevők neveit, ill. tartson létszámellenőrzést,
  • határozza meg a menetalakzatot, ki megy elöl („vezérürü”), és ki a sereghajtó („söprű”).
  • Elöl a túravezető menjen, vagy olyan megbízható, gyakorlott ember, aki tudja az utat, és normális, egyenletes tempót tud tartani. A „söprű” lehetőleg olyan ember legyen, aki ért a kerékpárszereléshez, hogy a menetközben előforduló kisebb hibák kijavításában segíthessen.
  • Jó, ha az elsőnél és az utolsónál is van mobiltelefon (s tudják is egymás számát!)

    Elindulás után:

    Aki elöl hajt, figyeljen a tempóra, hogy a csapat ne szakadozzon szét (villanyrendőr!). Az útelágazásoknál gondoskodjon arról, hogy mindenki észrevegye a letérést. A vezérürüt a túrázók közül senki sem előzheti meg.

    A söprű senkit sem hagyhat el, ha valaki megáll, meg kell várnia, ill. szükség esetén segítenie a mielőbbi továbbindulásban. Ha a mezőny nagyon széthúzódik, figyelmeztesse az elöl hajtót a tempó csökkentésére, esetleg pihenő tartására.

    Az első fél óra elteltével célszerű egy néhány perces „szerelvényigazítási” megállást beiktatni, hogy mindenki nyugodtan megigazíthassa lelazult csomagját, elvégezhesse, ami indulás előtt nem jutott eszébe, vagy nem volt ideje rá.

    Nem szabad pánikba esnie a túravezetőnek, ha észreveszi, hogy eltévedtek. Ez mindenkivel előfordul. Ilyenkor két megoldás közül választhat:

    a térkép (és tájoló) segítségével meghatározza a csapat jelenlegi helyzetét, majd egy olyan utat, melyen a leghamarabb elérik a tervezett, eredeti útvonalat,

    ha ez nem lehetséges, vigye vissza a csapatot addig a pontig, ahol még biztosan a helyes úton voltak, s itt gondosan határozza meg a továbbhaladás irányát.

    A túrázók kisforgalmú úton is egy sorban hajtsanak az út jobb szélén. Ne felejtsük el, hogy kisforgalmú úton az autós is lazábban veszi a szabályokat „erre úgysem jár senki” jeligével. Forgalmasabb úton, nagyobb csapatot célszerű kisebb, 5-8 fős részekre osztani, s ezek a rész-csapatok 50-60 m távolságra kövessék egymást, megkönnyítve ezzel az autósoknak az előzést.

    A túravezető időnkint ellenőrizze csapatát, hogy nem maradt-e le valaki. Követelje meg a fegyelmezett magatartást, közlekedést. (Alkoholfogyasztás!)

    Ha – ne adj Isten – baleset történik:

    személysérüléssel járó baleset esetén kötelező a rendőrség értesítése! (tel: 112, vagy 107).

    ha autó vagy más gépjármű is szerepet játszott a balesetben okvetlen írjuk fel a rendszámát, típusát, színét, s ha lehet, ne engedjük el a helyszínről a rendőrség odaérkezéséig.

    a baleset helyszínét őrizzük meg változatlanul a rendőrségi vizsgálatig.

    ha a mentő viszi el a sérültet, okvetlen kísérje el valaki a csoportból.

    gondoskodjunk a „gazdátlanná vált” kerékpárok megőrzéséről.

    Egy kisebb bukás következtében előálló horzsolásos bőrsérülésekhez természetesen nem hívunk rögtön mentőautót. Ha a sebek ellátása és némi pihenő után a sérült vállalja, folytassuk a túrát. Ha úgy látjuk jobbnak, rövidebb úton küldjük haza a sérültet, de ne engedjük el egyedül! Mindig adjunk mellé kísérőt, tiltakozása ellenére is! A jelentéktelennek látszó sérüléseket is célszerű orvosnak megmutatni a később esetleg fellépő komplikációk megelőzése és túravezetői lelkiismeretünk megnyugtatása végett. A túráról hazaérve okvetlen érdeklődjünk a sérült állapota felöl. A baleset bekövetkezéséről nem biztos, hogy a túravezető tehet, de az utána tett intézkedésekért viszont felelősségre vonható!

    Baleset esetén a mobiltelefon, ill. ha van, a kisérőkocsi sokat segíthet a helyzet megoldásában.

    A túra végén a túravezető köszönjön el. Ha vannak gyerekek, jó, ha hazáig kíséri őket.

    Zárómunkálatok

    A túra sikeres befejezése után a túravezető készítse el a túrajelentést, a túranaplót, a költségelszámolást. Számoljon be az egyesület, szakosztály vezetőjének (ha más szervezet bízta meg /pl. utazási iroda/ a túra vezetésével, akkor azon szervezet vezetőjének) a túra lefolyásáról, a túrán történtekről.

    Ha netán baleset, vagy egyéb káresemény történt a túrán, arról részletes tájékoztatást adjon akkor is, ha az ügyet pillanatnyilag jelentéktelennek ítéli.

    Ha valami különleges helyen jártak, esetleg írjon tudósítást valamelyik kerékpáros vagy természetjáró szaklap számára.

    A túravezető kelléktára

    A túravezető nem számíthat arra, hogy minden résztvevő minden szempontból tökéletesen felkészült, ezért a túrázás szokványos kellékein felül a túravezetőnél mindig kell, hogy legyen:

    minimális szerszámkészlet:

  • kerékanya (buzogány-) kulcs,
  • kónuszkulcs,
  • gumiszerelő szerszám,
  • gumijavító készlet,
  • pumpa (univerzális),
  • szelepbetét (mindenfajta szelephez),
  • 10-es villás- és 5-ös imbuszkulcs fékszereléshez,
  • megfejelt bovden az első és hátsó fékhez,
  • (esetleg láncbontó).

    minimális elsősegély készlet:

  • steril géz,
  • néhány gyorskötöző pólya,
  • sebfertőtlenítő.

    Ezenk kívül legyen nálunk:

  • térkép
  • iránytű
  • mobiltelefon,
  • a meglátogatandó célpont(ok) címe, telefonszáma,
  • túrajelentés nyomtatvány,
  • írószerszám, papír,
  • ha vonattal utaznak: menetrend, utalvány,
  • ha szükséges, az előre beszerzett látogatási engedély.

    Többnapos túra, vándortábor

     

    Egy többnapos túra megszervezése az eddig elmondottakhoz képest többlet-feladatot jelent.

    A többnapos túra lehet:

    ·        csillagtúra, amikor egy szálláshelyen töltjük az éjszakákat, és naponta más-más irányban szervezünk túrát (esetleg többet is, különböző nehézségi fokozattal). Akkor javasolható, ha egy meghatározott tájegységet akarunk alaposabban bejárni, megismerni, s rendelkezésre áll egy megfelelő, központi fekvésű szálláshely. Előnye: a napi túrákat csomag nélkül tehetjük meg.

    ·        vándortábor, mely esetben reggelente felpakolunk és a napi túra végén újabb helyen foglalunk éjszakai szállást. Így nagyobb területet járhatunk be, viszont – ha nincs kisérőkocsi – a teljes felszerelésünket állandóan cipelni kell.

    A többnapos túra mindkét változata elképzelhető épületben (pl. kulcsosház, turistaszálló), vagy sátorban történő éjszakázással.

    Az épület általában kényelmesebb (különösen esős időben), csillagtúrán további előnye, hogy a hátrahagyott holminkat biztonságban tudhatjuk. Vándortábor esetén túl nagy kötöttséget jelent a lehetséges szálláshelyekhez való alkalmazkodás, és igen komoly szervezési munkát igényel, ti. egyetlen szálláshely kiesése (pl. mert már foglalt) az egész túraterv átalakítását, a szállásrendelések elölről-kezdését jelentheti. Ugyanígy, ha a túra során bármi közbejön, és valamely napi penzumot a csapat nem tudja teljesíteni, az egész további útvonalon bukik az előre megrendelt szállás.

    A sátorban alvásnak – minden kényelmetlensége ellenére – megvan a maga romantikája, amit sokan szeretnek. Vándortáborban a nagyobb csomag cipelését ellensúlyozza a szabadság érzése, hogy nem kell, ha törik, ha szakad, a következő lefoglalt szálláshelyig elhajtani, vagy nem kell a szálláshely miatt már koradélután leállni, holott az idő szép, és a csapat még többtíz kilométert szívesen letekerne. Ha sátorral megyünk könnyen módosíthatjuk az útvonalat menet közben, eltérhetünk a tervezettől anélkül, hogy a csapatot hátrány érné.

     

     

    A túravezető feladatai többnapos túrán

     

    Csillagtúrán: a szálláshely kiválasztása, megrendelése jelenti a plusz feladatot. A napi túrák előkészítése egyezik az itthoni egynapos túrákéval (lásd feljebb). Hosszabb ott tartózkodás esetén ne tervezzünk minden napra kimerítő túrát. Minden harmadik-negyedik nap legyen pihenőnap, strandolással, városnézéssel, kisebb gyalogtúrával, biciklizés nélkül. Gondoskodni kell „esőnap” programról is.

    A vándortábor előkészítése sokkal nagyobb feladat. Ha „háztól-házig” túrát akarunk, akkor már az útvonal megtervezésénél figyelembe kell venni, hogy hol van lehetőségünk alvásra. A szálláshelyeket előre le kell foglalni, s csak az összes visszaigazolás birtokában lehet a túratervet véglegesíteni. Ha sátorral vándorlunk, akkor nagyobb a szabadságunk, mert egy éjszakára táborhelyet (Magyarországon) könnyen találunk.

    A vándortáborba lehetőleg csak kb. azonos teljesítményre képes kerékpárosokkal induljunk. A tervezésénél itt sem szabad heteken át feszített ütemű biciklizést beütemezni. A fáradt ember ingerlékeny, s ez a fáradtság halmozódásával a túratársak közötti súrlódásokhoz, netán a csapat széteséséhez vezet. A végén már mindenki csak a hazaérkezés megváltó pillanatát várja.

    A vándortáborban:                        a strapásabb és a könnyebb napok váltsák egymást,

                            minden napra legyen valami érdekesség, látnivaló (de ne túl sok!),

                            legyenek pihenő (fél-) napok, strandolással, egyéb elfoglaltsággal, de ne legyen teljesen program nélküli nap,

                            gondoskodjunk a napi étkezési vagy élelemvásárlási lehetőségről,

                            a napi időterv ne legyen feszes, gondoljunk az esetleges gumidefektre, egyéb, előre nem látható eseményre, főleg, ha előre foglalt szálláshelyeken kívánjuk az éjszakákat tölteni.

    A sátras vándortábor napirendje:

    -         A reggeli indulást lehetőleg ne tervezzük koraira. A sátrak a hajnali harmattól nedvesek, hagyjuk megszáradni összepakolás előtt. Ez alól kivétel, ha a déli országokban túrázunk (Görög-, Spanyol-, Dél-olaszország, stb.), mert ott a meleg miatt érdemes a kora reggeli órákat előrejutásra kihasználni.

    -         Menet közben gondoskodjunk arról, hogy a túrázók minél gyakrabban friss ivóvizet vételezhessenek kulacsaikba.

    -         Délidőben tartsunk egy hosszabb pihenőt, lehetőleg árnyékos helyen, folyó, vagy patakparton, ahol a víz frissítő, üdítő hatását is élvezhetjük.

    -         Az este közeledtével időben kezdjünk el táborhelyet keresni, hogy a sátrakat még világosban lehessen felállítani, s vacsorázásra is legyen idő. Korábban, még napfénynél célszerű tábort verni, hogy a sátrak megszáradjanak estig, ha reggel nedvesen csomagoltuk őket össze.

    -         Ha az egész napos esőben a csapat nagyon megázott, s a szabadban a megszáradásra nincs esély, célszerű legalább egy éjszakára fedett szállást keresni. (Egész napi ázás-fázás után, vizes sátorban, nedves hálózsákban aludni maga a purgatórium.)

     

    Sátrazni a kijelölt táborhelyeken kívül általában csak a terület tulajdonosának engedélyével szabad. Egy éjszakára az állami erdőkben külön engedély nélkül is sátrat verhetünk. Az ilyen „vadkempingezésnek” varázsa van. A világ, a civilizáció zajától távol, a természeti környezetben aludni olyan élmény, amit legalább egyszer mindenkinek ki kellene próbálni.

     

    Milyen a jó táborhely?

    – legyen az úttól távolabb, nem túl szembetűnő helyen,

    -         ne okozzon kárt sem a környezetben, sem a terület gazdájának,

    -         a talaj legyen sima és száraz,

    -         ne legyen mély területen, ahol esetleg egy éjszakai eső elönti a sátrakat,

    -         legyen a közelben víz (patak, folyó) a tisztálkodáshoz,

    -         ha a reggeli nap a sátrakra süt, könnyebb a felkelés, hamarabb szárad a sátor.

    A táborhelyen a túrázók lehetőleg ne szerteszét, hanem egymás közelében verjék fel sátrukat. A túravezető a táborhely gondos megválasztása után:

    -         segítsen a kevésbé rutinos táborozóknak a sátorhely kiválasztásában, a sátor felállításában,

    -         jelölje ki a szemétgyűjtő helyét (tegyen ki erre a célra egy műanyagzsákot),

    -         határozza meg a latrina irányát,

    -         körültekintően jelölje ki és készítse elő a tűzrakóhelyet,

    -         közölje a reggeli indulás időpontját.

    Reggel, táborbontáskor a túravezető:

    -         időben keltse fel a hétalvókat, hogy ne kelljen az egész csapatnak rájuk várni,

    -         gondoskodjon a szemét összeszedéséről és megfelelő elhelyezéséről, a táborozás nyomainak eltüntetéséről,

    -         nézzen körül, hogy nem hagyott-e ott valaki valamit,

    -         ha közel van, köszönje meg a terület gazdájának, hogy megengedte a táborozást,

    -         ha mindent rendben talál, adja ki a parancsot az indulásra.

     

    A tűzrakásról: a vadkemping egyik vonzereje, hogy este hangulatos tábortüzet rakhatunk. A tűz veszélyeket is rejt magában, csak nagy körültekintéssel éleszthetjük fel a lángokat.

    -         tüzet rakni az erdőben, vagy közelében csak a kijelölt (épített) helyeken szabad,

    -         a száraz időszakokban általában elrendelt tűzgyújtási tilalom azonban ezekre a helyekre is vonatkozik, valamint az erdő szélétől számított 200 m-es sávra.

    -         ha tüzet rakunk, ügyeljünk arra, hogy az ne terjedhessen el a tűzrakóhely környékére (a száraz fűben, vagy az avarban),

    -         ne gyújtsunk tüzet a sátrak közvetlen közelében,

    -         soha ne gyújtsunk tüzet szeles időben,

    -         ne rakjunk akkora tüzet, ami kárt tehet a környezetben, vagy amit már nem tudunk szabályozni, megfékezni,

    -         ne hagyjuk magára a tüzet még percekre sem,

    -         távozás előtt a tüzet gondosan oltsuk el, győződjünk meg arról, hogy a hamu alatt sem maradt parázs,

    -         ha tüzünk netán mégis elszabadult és értéket fenyeget, (vagy más által okozott tűzesetet észlelünk), haladéktalanul hívjunk segítséget (Tel.: 105).

     

    A legtöbb, és legátgondoltabb felkészülés a sátras vándortáborhoz kell. A fejezet végén álljon itt egy lista az okvetlen szükséges egyéni felszerelési tárgyakról:

     

    Mit ne felejtsünk otthon?

    Segédlet egy többnapos kerékpártúra kelléktárának összeállításához

    kerékpár

    ruházat

    alvás és higi

    evés

    pótbelső

    biciklis nadrág

    sátor

    kés + kanál

    gumiragasztó-készlet

    pamut pólók

    cövekek (számolva!)

    csajka vagy tányér

    gumiszerelő szerszám

    pamut zoknik

    polyfoam

    konzervnyitó

    pumpa

    alsónemű

    hálózsák

    gáz v. spirituszfőző

    tartalék szelep

    fürdőruha

    kispárna?

    gáz v. spiritusz.

    néhány küllő első/hátsó

    melegítő

    sátortisztító rongy

    főzőedény

    fékbowden (hátsó)

    pizsama

    mosószer

    bögre (fém!)

    egy pár fékpofa

    pulóver

    szappan

    öngyújtó v. gyufa

    váltóbowden (hátsó)

    széldzseki, vagy

    törölköző

    konyharuha

    *villáskulcs 15,13,10, 8

    könnyű esőkabát

    fogkefe

    mosogatószer+ szivacs

    *csavarhúzó

    sapka, inkább bukósisak

    fogkrém

    vágódeszka

    *imbuszkulcs 6,5,4

    napszemüveg

    borotvakészlet

    élelmiszer

    *láncbontó

    papucs

    fésű

    tea, cukor vagy méz

    *olaj

    könnyű cipő

    WC papír

    *küllőkulcs

    zsebkendő

    papírzsebkendő

    gyümölcs

    *láncdarab

    rövidnadrág

    gyógyszerek:

    levesporok, tészta

    első lámpa

    varróeszközök

    --ajakír

    tartós élelmiszer: műzli, tartós tej, tejpor, kakaópor konzervek: vagdalt, májkrém, hal, lencse, kukorica, bab

    hátsó lámpa

    szennyes-zsák

    --sebkötöző pólya, géz

    szőlőcukor tabletta, csokoládé, Cerbona, keksz, mazsola, Plusssz

    gumipókok

    zseblámpa

    --sebfertőtlenítő

    Kenyér, kolbász, lekvár

    biciklizár pótkulccsal!

    spárga (8-10m)

    --fájdalomcsillapító

    vaj, bocisajt

    2 db kulacs

    3-4 db ruhacsipesz

    --+a mindig szedett

    kávé ?

    Ezeken kívül: igazolványok, PÉNZ, térkép, útikönyv, fényképezőgép, film,

                          ha külföldre megyünk: útlevél, biztosítás.

     

    Legfontosabb a műszakilag jól előkészített kerékpár. Nagyon tönkre tudja tenni a kirándulást, ha útközben gyakran kell szerelni!

    A kp. kellékek rovatban felsorolt első 9 tételt ki-ki a saját kerékpárjához kell, hogy beszerezze. A csillaggal jelölt szerszámokból elég, ha a csapatban összesen egy készlet van.

    A kerékpár első lámpa jó, ha elemes, mert akkor nem kell külön zseblámpát is vinni a sátorban való világításhoz.

    A becsomagolásnál egy dolgot nem szabad elfelejteni: mindent, amit becsomagolunk cipelnünk kell akár tetszik, akár nem, s nem mindegy, hogy 20 vagy netán 40 kg-os csomag húzza hátrafelé a bringát az egész úton.